Van wie krijg je te horen welke producten je moet fotograferen?

Joe:  Als eerste krijgen we te horen hoeveel nieuwe producten er in het magazijn binnen zijn gekomen. Deze producten worden meestal tot wel 6 maanden van tevoren besteld op grote, jaarlijkse beurzen. Wanneer deze producten binnen komen, wordt er van elk item één apart gelegd voor onze afdeling. Wanneer deze items opgehaald zijn, kunnen wij gaan beginnen met het klaarmaken voor de fotografie.

Het magazijn van DefShop is gigantisch, hoe weten de medewerkers waar elk product zich bevindt?

Joe:  Ja, dat klopt. Het magazijn is echt heel groot, maar dat moet ook wel, want anders zouden wij nooit zo veel producten kunnen verkopen. Alle items zijn opgenomen in een computer systeem. Hierdoor kunnen zowel de medewerkers in het magazijn als onze medewerkers op de afdeling Fotografie altijd nagaan waar een product precies ligt.

interview 3

En dan kunnen jullie eindelijk fotograferen?

Joe: Eerst worden alle artikelen nog gesorteerd op categorie en geslacht. Daarna worden broeken, bovenkleding, rokken en accessoires apart gesorteerd voor de productfoto’s. Dat bespaart ons een hoop tijd bij het aanpassen van de belichting. Jochen en ik zijn beiden verantwoordelijk voor de accessoires en dameskleding. Cindy en Julia zijn verantwoordelijk voor de kledingstukken. De accessoires worden allemaal apart gefotografeerd op een metaal-grijze achtergrond, maar de kleding fotograferen wij op echte modellen. Dit is tegenwoordig ook niet meer vanzelfsprekend, omdat veel bedrijven broeken en truien steeds vaker op paspoppen fotograferen. Maar bij DefShop geven wij nog steeds de voorkeur aan echte modellen, omdat de foto’s zo levendiger en authentieker worden. Ook kunnen wij tijdens het werken dan nog een praatje maken met de modellen, wat het een stuk persoonlijker maakt.

interview1

Maar daarna kunnen jullie dan echt beginnen met fotograferen?

Joe: Nee, nog steeds niet. Daarna moeten alle items namelijk nog gestreken worden, zodat wij er zeker van kunnen zijn dat de producten er op de foto’s net zo goed uitzien als in het echt. Daarna kunnen we echt gaan beginnen. Hiervoor hebben wij van tevoren modellen geboekt die aan onze normen voldoen. Cindy en Juliet zoeken dan kledingstukken op die goed bij het model passen. Zo zijn voor sommige shirts getatoeëerde modellen erg populair. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Yakuza, dat veel shirts en hoodies heeft met opvallende prints. Getatoeëerde modellen passen dus precies bij deze stijl. Om deze reden komt het zelfs voor dat de CEO van Yakuza naar ons hoofdkantoor komt, om zelf model te staan voor de kleding.

Waar moet je bij het fotograferen goed op letten?

Joe: Natuurlijk is de juiste belichting het meest belangrijk, want dit is essentieel voor een goede foto. Ook moeten we ervoor zorgen dat de items goed zitten en moeten we hier en daar een pluisje weghalen. Bij het fotograferen moeten we er altijd op letten dat de jassen zowel dicht als open gefotografeerd worden en de broeken van de voor- en achterkant. De accessoires worden gefotografeerd door Jochem en mij en hiervoor zijn de modellen niet nodig.

Wat is nou het leukste aan jouw werk?

Joe: Fotoshoots vind ik het leukste om te doen. Naast dat wij de producten hier op de afdeling fotograferen voor de website, gaan we soms ook de straat op voor een echte fotoshoot. We gaan dan naar een park of bijvoorbeeld de Oberbaumbrücke in Berlijn-Kreuzberg. Daar kunnen we onze fantasie de vrije loop laten.

Waarvoor gebruiken jullie deze fotoshoots?

Joe: Deze worden gebruikt voor de nieuwsbrieven, de startpagina en de blogs.

interview2

Ja, dat klopt. Wij gebruiken deze foto’s vaak voor onze blog. Maar voordat je de foto’s naar ons toestuurt, worden ze nog bewerkt? Of niet?

Joe: Ja, natuurlijk. De belichting en de camera kunnen dan nog wel zo goed zijn, het bewerken van de foto’s blijft essentieel. Wij als online shop zijn behoorlijk afhankelijk van goede foto’s. Wij presenteren ons niet door middel van een stijlvolle showroom of winkel, waar onze kleding aan rekken hangt, maar wij moeten overtuigen met slechts een foto op onze website. Daarom zijn goede foto’s voor ons essentieel. Gekleurde kledingstukken zorgen vaak voor ongewenste schaduwen en deze worden dan ook altijd bijgewerkt. Ook moet de kleur van het product vaak aangepast worden, omdat deze door de belichting vaak verschilt van de echte kleur. Wij willen dat de foto’s op onze website zo dicht mogelijk bij het originele kledingstuk komen, aangezien wij niets liever willen dan dat onze klanten tevreden zijn.

En na het bewerken wordt het product op de website geplaatst?

Joe: Ja, precies. De producten worden op de website geplaatst door onze collega’s Marcel en Fritz. De productinformatie over het materiaal en de pasvorm worden hier dan ook aan toegevoegd.  Hierdoor weten de klanten precies hoe een bepaalde broek of shirt valt. Informatie als het gewicht en de maten van het model zijn altijd heel gespecificeerd, zodat de klanten deze maten met hun eigen maten kunnen vergelijken en zo goed kunnen inschatten welke het beste voor hen is. En dat is het eigenlijk wel. Als laatste worden alle producten die alle stappen hebben doorlopen, verwijderd uit het systeem van onze afdeling en weer terug in het magazijn geplaatst.

interview6

We hebben ook één van onze modellen geïnterviewd. Sascha werkt al voor meer dan drie jaar bij DefShop, maar is ondertussen al langer dan 16 jaar model. Een lange tijd dus, wat voor DefShop erg voordelig is, aangezien Sascha veel ervaring heeft en dat het werk van de fotograaf een stuk makkelijker maakt!

Wat is het leukste aan modellenwerk?

Bij modellenwerk is het eigenlijk hetzelfde als bij acteren: je kunt een heel ander persoon zijn. Je kunt even zijn wie jij wilt zijn en je daarbij helemaal uitleven. Dit is vooral het geval bij de ‘image shoots’, waarbij we in Berlijn de straat op gaan. Ook is het altijd erg leuk om het eindresultaat van de shoots te zien.

Met jouw tatoeages druk je een hele specifieke stijl uit. Een beetje urban en rock, maar ook rebels en uniek. Is dat ook precies wat je wilt uitstralen?

Ik wil niet echt een specifiek iemand voorstellen of uitstralen, ik ben wie ik ben! En voor de foto’s geeft dat natuurlijk wat ruimte voor interpretatie, omdat mensen jou alleen van die beelden kennen. Toch vind ik het erg belangrijk om iemand uit te stralen waarin mensen zich kunnen herkennen. Ik word vaak op straat of tijdens het uitgaan aangesproken, met de vraag of ik het model van DefShop ben. Zij herkennen mij door mijn tattoos en dat vind ik erg leuk.

Je bent al 16 jaar lang model. Waar heb je gewerkt voordat je bij DefShop begon?

Aan het begin van mijn carrière als model heb ik veel grotere klussen gehad, voor bijvoorbeeld Levi’s of Puma. In die tijd maakte Puma truien voor het Italiaanse nationale team en stond ik daarvoor model! Ik heb zelfs ook de fashion week mogen lopen.

interview5

Wij bedanken Sascha en het team van de afdeling Fotografie voor dit interessante interview. Lijkt het jou wat om op zo’n afdeling te werken? En zou je dan liever voor, óf achter de camera willen staan?