Sneaker Recap

Het jaar 2017 komt tot z’n eind en het is dus tijd om te kijken naar wat er allemaal gebeurd is in de sneaker-wereld. Wij zetten daarom alles voor je op een rijtje in onze Sneaker Recap. Wat waren de hoogtepunten? Welke sneakers waren populair en welke trends hebben gezegevierd? Natuurlijk gaan we ook even vooruit kijken op het nieuwe jaar, omdat de eerste knallers al op je wachten.

Adidas NMD

Ten eerste was 2017 absoluut spannend op het gebied van sneakers, vooral omdat je het gevoel had dat echt alles kon gebeuren. Eén van dé hotste onderwerpen was natuurlijk de NMD van adidas. Nadat de OG colourway van de futuristische runner eind 2015 werd uitgebracht, stond alles op z’n kop. Hoewel het model een paar dagen nodig had, was de hype al snel niet meer te stoppen. De hype liep dus in 2016 door tot in het huidige seizoen. Hier moest men zich toch afvragen of adidas zijn hand niet had overspeeld. De meeste modellen waren namelijk snel uitverkocht. Als gevolge van, kwam er een vloed aan nieuwe modellen, varianten en kleuren (zoals de R1, R2, City Shock, etc.). Ook is het geen probleem meer om een adidas NMD te krijgen. Zelfs de hype-kleuren als de All-White is nog steeds te koop in de meeste winkels, dus de ‘game’ ontwikkelt zich razendsnel.

NMD OG Colourway sneakers adidas

Samenwerkingen

In 2017 merkten we ook dat de kleding zelf steeds meer een belangrijke rol speelde. Hiermee bedoelen we hoodies, jassen, caps en broeken. Ze werden bijna belangrijker dan sneakers zelf. De topmerken waren natuurlijk merken zoals Supreme, Palace of Stone, maar ondertussen heeft bijna elk merk de trend ontdekt. Je ziet daarom bij een release niet alleen sneakers, maar ook bijpassende kleding, of zelfs een hele collectie. De meester op dit gebied is Pharrell Williams, die met zijn HUMAN RACE collecties voor adidas de tweede motor was naast Kanye West. Pharrell is en blijft een designer en hij weet daarom precies wat trendgevoelig is op het moment. Het hoogtepunt: de samenwerking met Chanel van één van de HU NMDs – met slechts 500 paar was het één van de meest limited edition sneakers ooit.

Maar het is niet alleen adidas die heeft samengewerkt met muzikanten en designers. Nike heeft namelijk dé hype van het jaar gecreëerd met de “The Ten” collectie in samenwerking met designer Virgil Abloh van Off-White. In totaal zijn 10 klassieke Nike modellen zoals de Jordan 1, de Air Presto of de Blazer volledig opnieuw ontworpen door Abloh. Deze sneakers werden dan ook zeer beperkt uitgebracht. Veel van deze sneakers bevinden zich op de tweedehands markt voor duizenden euro’s. Waanzin.

Nike Off-White “The Ten”

Nike heeft zich dit jaar vooral gericht op hun extreme sterke back-catalog. Ze hebben voor het 20-jarig jubileum de Air Max 97 in de Silver Bullet colourway weer op de markt gebracht en vervolgens ook een paar nieuwe varianten gereleased. Hoogtepunten waren onder andere de samenwerking met Undefeated en rapper Skepta. 2017 was ook het jaar van de Nike Air Force 1. Vooral de “Force is Female” campagne en het goddelijke “Suede to Gum” waren bijzonder. Maar ook samenwerkingen met Acronym en de rapper Travic Scott “Talk of the Town” vielen op. We hebben kunnen zien dat samenwerkingen dé drijvende kracht was achter de sneakerwereld. Het maakt niet uit of het Vans X Peanuts, Uniqlo x KAWS, Nike x KAWS of Converse X Tyler the Creator was – samenwerkingen betekenen limited edition en fancy.

Nike Air Max 97 Silver Bullet

Air Force 1 X Travis Scott

Air Force 1 X Acronym

Individualiteit

En wat gebeurde er op het gebied van retro en high-tech? Heel veel dus, want de jonge doelgroep wordt niet alleen maar jonger, maar blijkbaar ook een stuk rijker. Hierdoor heeft de jongere generatie een belangrijkere rol gespeeld in de High Fashion industrie. Merken zoals Vetements, Stone Island en Balenciaga zijn niet alleen extreem duur, maar ook de hotste shit op het moment. Dit kun je goed zien op sneakerconventies zoals Sneakerness. Of deze trend zich voortzet, valt nog te bezien. Eén ding is zeker, het verlangen naar individualiteit zullen we ook in 2018 terugzien. Men wil graag dingen dragen die niemand anders heeft. En als dat wat meer kost, zijn ze bereid om die prijs te betalen. Het is een spannende, maar tegelijkertijd ook een niet erg eenvoudige ontwikkeling.

2018

Wat gaat er gebeuren in het nieuwe jaar? Een trend die Kanye West opnieuw heeft geïntroduceerd, is de terugkeer van de stevige ‘90s kicks. Ze worden ook wel de “Dad-Shoes” genoemd. De Yeezy Waverunner 700 kwam uit het niets en verdeelde de meningen als geen andere sneaker deed. Lomp, kleurrijk, moedig en compleet anders dan welke sneaker dan ook. Daarna volgde Balenciaga met de Triple S en verdeelde de meningen in de sneakerwereld nog verder. En nu, in december, staat adidas alweer klaar met de geheel nieuwe Silhouette PROPHERE. Met een dubbele Primeknit-Upper, extreem brede suède strepen en een zool die de term ‘bulky’ in een compleet nieuw perspectief zet. En dat allemaal zonder Boost. Hoe gaat het in 2018 verder met Boost? In 2017 zagen we het geniale materiaal onder vrijwel elk model, of het nu nieuw of retro was. Is Boost weer uit? Overigens viert Puma in 2018 de 50e verjaardag van de suèdeklassiekers. Er zullen dan ook zeker enkele samenwerkingen gaan plaatsvinden.

Yeezy Waverunner 700

Het blijft enorm spannend. Eén ding is zeker, we zullen je ook in 2018 op de hoogte houden! We laten je de beste stijlen zien en we zijn er om je te helpen en te adviseren. Want ook in het nieuwe jaar hoeft niemand slecht gekleed te zijn. Op naar een geweldig 2018!